Az egyes ezret ér, de a gyerek fizeti!

Megkaptuk a félévi bizit és ezzel együtt a zsebpénz gyűjtési útmutatót is a nagyobb fiunktól. A jövőre nézve kidolgozott egy pénzügyi tervet. Minden ötös ezer forintot ér, a négyes a fele, hármasért már nem kell fizetnünk és ha kettest hoz, akkor mi már jól is járunk, mert ötszáz forint üti a markunk, de az egyes lenne a legjobb, mert akkor kerestünk ezer forintot. Az ötlet amúgy nem rossz, de abban maradtunk, hogy a négyes nem fizetős és a hármasnál is ő fizet. Kell a pénz… Már kiskora óta különböző rendszerekkel sarkalljuk a jobb teljesítményre. Táblázatok lógtak a falán, ahol díjaztuk  az önálló fogmosást, öltözködést, fogszabályzó rendszeres használatát, kistestvérrel közös játékot és a sportot. Ahogy nőtt, változtak az elvárások és a motivációk is. Míg öt évesen Star Wars Lego-ért “dolgozott”, tizenkét évesen inkább a pénz érdekli, azaz olyan nagyobb értékű kütyük, amiket már csak gyűjtéssel lehet megszereznie.

zsebpénz_02

A nevelési tanácsadó szerint ahhoz, hogy egy gyermek értse a pénz fogalmát és tudatosan kezelje azt, absztrakt gondolkodás szükséges, ami 8-10 éves korra alakul ki. Ekkortól lehet megengedni, hogy a gyermek önállóan kezelje a zsebpénzét.
A szülői jutalom sok esetben pénz formájában jelenik meg egy kiugró teljesítmény esetén, így a kisiskolások már korán kapcsolatba kerülnek a fizetőeszközzel. Ezért nagyon fontos, hogy helyén tudják kezelni a pénzjutalmat: tisztában legyenek annak értékével és a pénzkezelés alapjaival.

„A tanulás lényege igazából nem a jó jegy megszerzése, hanem a személyiségfejlődés, a kíváncsiság kielégítése, a kompetencia megszerzése. Ezt veszítheti el a gyermek, ha nincs a helyén kezelve, miért és mennyi anyagi ellenszolgáltatás vagy jutalom jár” – állítja Bánki László pszichológus, a 11. kerületi Nevelési Tanácsadó munkatársa. A pénz fogalmának magyarázatát, a tudatosságra nevelést korán el kell kezdeni. Ma már a technikai eszközök, okostelefonok, tabletek világában a gyermekek másra vágynak, mint tíz évvel ezelőtt. Ráadásul egyre nagyobb nyomás hárul a szülőkre a gyerekek részéről, akik társaikhoz akarnak hasonlítani. Ezért fontos, hogy a szülők felállítsanak szabályokat, és tudatosan kezeljék a gyerekek pénz vagy vagyontárgyak iránti igényét.

zsebpénz_04

 Egyetért ezzel a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő meghirdetője, a K&H Bank is. „A gyerekeket tudatosan fel kell készíteni a pénz kezelésére. Először magyarázzuk el nekik a pénz fogalmát, majd vonjuk be őket azokba a mindennapi tevékenységeinkbe, ahol láthatja, elsajátíthatja a pénzkezelést, legyen szó vásárlásról vagy banki ügyek intézéséről” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója. Fontos tehát, hogy a gyermek „megdolgozzon” a pénzéért, de figyelembe kell venni az életkori adottságait, ezért nem érdemes fél éves, egy éves távlatnál hosszabb időben gondolkodni. Olyan megállapodást kössünk gyermekünkkel, amivel ennyi idő alatt elérheti az áhított dolgot. Lehet valamilyen eredményhez is kötni a jutalmazást, ám ne az legyen a kizárólagos cél. Például ha egy laptopra gyűjt gyermekünk, mondhatjuk neki azt, hogy egy évig gyűjtenie kell rá a zsebpénzét, és ha letette a nyelvvizsgát, akkor kiegészítjük úgy a pénzét, hogy megvehesse a kiszemelt laptopot. Figyeljünk arra is, hogy egyszerre csak egy cél lebegjen a gyerek szeme előtt, és ne túl gyakran állítsunk fel neki újabb célokat. A pszichológus szerint a gyermek belső érettségét jelzi, ha már van igénye a zsebpénzre, érzi a tervezés örömét, és felfogja az elvégzett munka – megszerzett pénz arányát.